Sunday, March 22, 2015

האם טיפול זוגי הוא טיפול שורש?

יש זוגות שפונים לטיפול זוגי כטיפול מונע. יש שפונים - במקרי חירום. יש מי שרואים בטיפול חלק מהשקעתם בשימור הזוגיות, בטיפוחה ובהעצמתה. יש מי שפונים לטיפול זוגי כאשר מתגלעים ראשוני הסדקים, קטנים ודקים, ביחסיהם, ולעומתם יש מי שפונים בעיצומו של משבר חריף.

זוגיות היא לעולם דינאמית, וככזאת, מטבעה, צפויה ומועדת לשינויים. דומה כי אין מי מנוחות בזוגיות גם כשלכאורה היא זורמת, שקטה וחלקה, באפיק השגרתי שלה. תמיד מתרחשים שינויים, חלקם  סמויים מהעין, מחוללים, מאיצים או בולמים תהליכים. אין מצב נתון קבוע בזוגיות. עצם השינוי הוא המשתנה הקבוע היחיד בה.

טיפול זוגי עשוי לסייע לבני הזוג להתוודע אל מרקם היחסים שלהם, לבחון מה בהתנהגות של מי מהם גורם לתגובות חריפות אצל הזולת, מעורר מתיחות, כעסים, טינות, וגורם לכל אחד להתבצר ב"אני" שלו.

יש אנשים המביאים אל הקשר הזוגי, הבריא בטבעו ובמהותו, משקעי עבר שהעכירו את יחסיהם עם הוריהם והעיבו על חייהם, פצעו בנפשם פצעים שלא הגלידו ואולי לא יגלידו לעולם. באופן תת מודע הם משמרים גם בזוגיות את מעמדם במשפחה ולכן יוצרים גם את יחסים במערכת הזוגית בצלמם ובדמותם של היחסים שאפיינו את המשפחה הגרעינית שלהם, את בית הוריהם.

בטיפול הזוגי קיימת לגיטימציה מלאה להציף את כל המשקעים. אפשר ומותר להביע כל מחשבה, על תחושה. המטפל או המטפלת משקף לבני הזוג את האופן שבו נראים היחסים שלהם בעינו של אדם אחר, ניטראלי. הניתוח של הגורם המקצועי מאפשר לשני בני הזוג לראות את המצב כפי שהוא, ובכך להיטיב להבין מה בהתנהגותם מעורר בבן או בבת הזוג תגובות שונות, כיצד ניתן למתן אותן, ובכלל- כיצד אפשר לשפר את היחסים.

ככל שבני הזוג מנצלים את מסגרת הטיפול להעלאה של דברים אמתיים, גם אם כואבים, כך ניתן להפיק ולמצות ממנה את המיטב ולהפוך את הטיפול מנוע ומנוף לבניית מערכת יחסים זוגית על בסיס איתן, מתוך הבנה, התחשבות, נכונות להתפשר, לוותר, וכל זאת על בסיס ההכרה כי כדאי ומשתלם להשקיע בשיפור היחסים ובבניית זוגיות חזקה וטובה.

בשורה התחתונה: התשובה לשאלה שבכותרת תלויה במידת נכונותם של בני הזוג להשקיע מאמץ ורצון טוב בטיפול, מתוך הבנת הפוטנציאל החיובי העצום הגלום בו כבסיס לבניית מערכת זוגית טובה, מפרה, מעשירה ומעצימה.

No comments:

Post a Comment